Over telefonische prospectie…

By January 15, 2024 lichaamstaal No Comments

Als je in 2024 nog steeds beroep moet doen op telefonische prospectie dan loopt er ergens iets niet goed.

Ofwel word je online niet gevonden wanneer prospects op zoek gaan naar een product of dienst die je aanbiedt.

Ofwel word je wel gevonden maar slaagt je website er niet in om de bezoekers die op je website komen te overtuigen om een aanvraag te doen.

En dan zit je met een sales team dat niet voldoende afspraken heeft en als laatste hoop een B2B callcenter inschakelt om toch maar genoeg verkoopafspraken in te boeken. Kwantiteit (veel afspraken) primeert dan vaak op kwaliteit (toekomstige klanten die echt op zoek zijn). De kans op succes voor je sales is dan gering en het risico dat je veel te veel geld moet uitgeven om 1 nieuwe klant binnen te halen is enorm groot.

Hoe doe je het dan wel in 2024?

Een nieuwe rol voor marketing – Onderzoek van Forrester toont duidelijk aan dat B2B aankopers in 70% van de gevallen eerst online zoeken naar mogelijke nieuwe leveranciers en tegen dat ze contact leggen, weten ze zeer goed wat er op de markt is en wat ze willen. Marketing moet er dus o.a. voor zorgen dat:

  • wie zoekt naar de producten die jij aanbiedt, jouw website organisch vindt en bovenaan in Google Search resultaten zet
  • alle informatie beschikbaar is op je website en geschreven voor alle mogelijke type betrokkenen bij het aankoopproces. Dit vereist een zeer goede product én markt kennis.
  • bezoekers op je website hun gegevens nalaten
  • leads die vanuit je website binnenkomen meteen en door de juiste sales persoon opgevolgd worden.

Een nieuwe rol voor sales – Uit onderzoek van Harvard blijkt dat er momenteel in B2B al gemiddeld 6,8 personen betrokken zijn bij een aankoop. De sales die in 2024 alleen nog met de aankoper praat, is verleden tijd. Sales die bij een nieuwe klant komt en begint met informatie te geven, zal meer en meer vaststellen dat de toekomstige klant al veel verder in het aankoopproces zit en al “alles” weet. Als je sales herhaalt wat de klant al weet, maakt hij/zij geen goede beurt.

Stel jezelf eens de vraag: “hoe ga ik zelf te werk als ik een nieuwe aankoop wil doen?”

Zoek je meteen online wat je nodig hebt of wacht je tot er iemand belt ? Waarom denk je dat je prospects dan nog wel zitten te wachten op dat ene cold call telefoontje…

Vermijd dat uw sales funnel opdroogt in 2024. Neem nu contact of laat een bericht onderaan deze pagina en we analyseren volledig gratis (*) uw website op aantrekkelijkheid, conversie en geven u eenvoudig en snel toepasbare verbeterpunten om meer leads te genereren.

Wij zijn pas tevreden als jouw klanten in rij staan aan te schuiven. Zolang die rij niet te lang wordt natuurlijk 😇

(*) aanbod geldig tot eind januari 2024, enkel voor KMO’s en vrije beroepen

Leave a Reply