Over telefonische prospectie…

By | lichaamstaal | No Comments

Als je in 2024 nog steeds beroep moet doen op telefonische prospectie dan loopt er ergens iets niet goed.

Ofwel word je online niet gevonden wanneer prospects op zoek gaan naar een product of dienst die je aanbiedt.

Ofwel word je wel gevonden maar slaagt je website er niet in om de bezoekers die op je website komen te overtuigen om een aanvraag te doen.

En dan zit je met een sales team dat niet voldoende afspraken heeft en als laatste hoop een B2B callcenter inschakelt om toch maar genoeg verkoopafspraken in te boeken. Kwantiteit (veel afspraken) primeert dan vaak op kwaliteit (toekomstige klanten die echt op zoek zijn). De kans op succes voor je sales is dan gering en het risico dat je veel te veel geld moet uitgeven om 1 nieuwe klant binnen te halen is enorm groot.

Hoe doe je het dan wel in 2024?

Een nieuwe rol voor marketing – Onderzoek van Forrester toont duidelijk aan dat B2B aankopers in 70% van de gevallen eerst online zoeken naar mogelijke nieuwe leveranciers en tegen dat ze contact leggen, weten ze zeer goed wat er op de markt is en wat ze willen. Marketing moet er dus o.a. voor zorgen dat:

  • wie zoekt naar de producten die jij aanbiedt, jouw website organisch vindt en bovenaan in Google Search resultaten zet
  • alle informatie beschikbaar is op je website en geschreven voor alle mogelijke type betrokkenen bij het aankoopproces. Dit vereist een zeer goede product én markt kennis.
  • bezoekers op je website hun gegevens nalaten
  • leads die vanuit je website binnenkomen meteen en door de juiste sales persoon opgevolgd worden.

Een nieuwe rol voor sales – Uit onderzoek van Harvard blijkt dat er momenteel in B2B al gemiddeld 6,8 personen betrokken zijn bij een aankoop. De sales die in 2024 alleen nog met de aankoper praat, is verleden tijd. Sales die bij een nieuwe klant komt en begint met informatie te geven, zal meer en meer vaststellen dat de toekomstige klant al veel verder in het aankoopproces zit en al “alles” weet. Als je sales herhaalt wat de klant al weet, maakt hij/zij geen goede beurt.

Stel jezelf eens de vraag: “hoe ga ik zelf te werk als ik een nieuwe aankoop wil doen?”

Zoek je meteen online wat je nodig hebt of wacht je tot er iemand belt ? Waarom denk je dat je prospects dan nog wel zitten te wachten op dat ene cold call telefoontje…

Vermijd dat uw sales funnel opdroogt in 2024. Neem nu contact of laat een bericht onderaan deze pagina en we analyseren volledig gratis (*) uw website op aantrekkelijkheid, conversie en geven u eenvoudig en snel toepasbare verbeterpunten om meer leads te genereren.

Wij zijn pas tevreden als jouw klanten in rij staan aan te schuiven. Zolang die rij niet te lang wordt natuurlijk 😇

(*) aanbod geldig tot eind januari 2024, enkel voor KMO’s en vrije beroepen

Nederlands, Français, English, Deutsch, Español?

By | Marketing | No Comments

In België is het niet eenvoudig. Alleen al de vraag of je een website in het Nederlands, Frans of Engels maakt… Bij WiMedia spreken we vlot 5 talen en onze teksten schrijven we in de taal die best bij de opdracht of de relevante kennis hoort. Ooit als we eens heel veel tijd over hebben, vertalen we heel de website wel eens 😉

Dus wat doe je best? Voor lokale websites volstaat één taal maar als je over heel het land business wil doen dan maak je best tenminste één versie in Nederlands en één in Frans en als het even kan ook één in het Engels.

So don’t be surprised to find texts on wimedia.be in more than one language. This is Belgium and next to the three official languages Dutch, French and German we also speak and do business in English and Spanish. Translating everything everytime would mean we would have to spend a lot of time on this and we prefer spending time on helping you 😉

Pour l’instant la plupart des textes sur wimedia.be sont en Néerlandais ou Anglais mais nous adorons et parlons toutes les grandes langues du monde. Wim Meulders travaille depuis des années et régulièrement en France, le G-D-Luxembourg, la Wallonie et Bruxelles. Avec sa soeur qui habite en France et ses enfants il parle Français aussi donc n’hésitez surtout pas à nous contacter en Français.

Over innovatie…

By | Marketing | No Comments

Foto: mijn scetchbook waarin het prille idee van de Rainbow Fit-U mouse getekend staat

Innovatie. Er worden boeken en websites over vol geschreven. Bedrijven MOETEN het doen of ze gaan vroeg of laat ten onder…. Maar is dat ook zo? In deze blog ga ik wat verder in op product innovatie.

Het staat vast dat best presterende bedrijven ook bedrijven zijn die veel innoveren maar innovatie is niet eenvoudig en veel bedrijven bijten hun tanden er op stuk. Waarom? Omdat er geen garantie is op succes en omdat vaak het verschil tussen innovatie en New Product Development (NPD) niet duidelijk is.

Bij innovatie mag je bij wijze van spreken uitgeven wat je wil, er is geen garantie op succes en dat mag ook geen probleem zijn want proberen, testen, zoeken, opnieuw proberen, mag nooit afgewogen tegen “wat brengt het op”. 

Is dit een vrijgeleide om het geld door ramen en deuren te gooien? Zeker niet. Daarom moet je (product) innovatie los zien van NPD. Bij innovatie experimenteer je, bij NPD werk je vanuit de klant “vraag” naar een doel zodat je meer en betere producten beter op de markt kan brengen. 

Als je begint met de (onuitgesproken) noden van de klant en een strikte Stage-Gate procedure volgt in elke stap van de product ontwikkeling: market analyse en insights, ideation of idee creatie en brainstorming, idea refinement en idee selectie, concept development en validatie, business case, product development en commercieel concept, pricing, product marketing plan en go-to-market strategie, packaging design, manufacturing start-up, sales tools development en activatie, product introductie en presentaties, product launch, monitoring, sustainable brand building,… dan kom je er wel als je onderweg bij elke gate nog steeds je darlings durft te killen. 

Product ontwikkeling vanuit marketing kant is één van mijn passies en het is naar mijn bescheiden mening het allerbelangrijkste deel van marketing. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn zelfs met slechte reclame. Ik ken er geen een dat succesvol is met slechte producten. 

Ben je het eens/niet eens, wil je er meer over weten,.. of nog beter wil je nieuwe innovatieve producten bedenken en ontwikkelen en daarmee je marge en omzet verhogen in de komende jaren, bel of mail me en we spreken af. Ik garandeer je minstens één nieuw succesvol product of service.

Wim

Jani gaat…

By | lichaamstaal | No Comments

Een hele tijd terug werd ik gebeld door Koeken Troef, het productiehuis van Bart De Pauw die toen nog niet onder vuur lag, om als Expert Lichaamstaal Jani Kazaltzis advies te geven in een nieuw TV programma “Jani gaat…”.

In een van uitzendingen gaat Jani… pokeren en leer ik Jani hoe hij kan vermijden dat andere spelers door hebben of hij goede of slechte kaarten heeft. Het was soms hilarisch…

De reeks “Jani gaat…” is in 2016 op VIER uitgezonden en de aflevering waarin “Jani gaat… pokeren” werd voor de eerste keer op 16 mei 2016 uitgezonden. De serie wordt nog regelmatig herhaald op TV.

Programmeren is net als puzzelen, het is echt niet zo moeilijk

By | Marketing | No Comments

Tekst van: @Benny Debruyne

Rolmodellen zijn cruciaal voor meer genderdiversiteit in bedrijven. “Als je geen rolmodel hebt, kun je ook niet dromen over wat je kan bereiken”, zeggen Joëlle Frijters en Elke Kraemer. Zij zijn de iniatiefnemers van de eerste Belgische Inspiring Fifty, een lijst van vijftig vrouwelijke rolmodellen in de techsector.

Alle vijftig zijn evenveel een rolmodel”, zegt Joëlle Frijters aan het eind van het gesprek. Inspiring Fifty is geen prijs voor één persoon, maar een erkenning voor vijftig inspirerende vrouwen. De media en eventorganisatoren kunnen de lijst gebruiken als ze meer diversiteit willen in hun artikelen of evenementen.

Joëlle Frijters bedacht het concept voor de ngo samen met Janneke Niessen. De twee Nederlandse ondernemers hadden eerder samen het techbedrijf Improve Digital opgericht – een oprichtersteam dat enkel uit vrouwen bestaat is een zeldzaamheid in de mannelijke techwereld. In 2013 werden ze uitgenodigd in Brussel door hun landgenote Neelie Kroes, toen Europees commissaris voor de Digitale Agenda. ‘Wat gaan jullie doen?’ vroeg Kroes aan de twee techondernemers. Op weg naar huis bedachten Frijters en Niessen het concept van Inspiring Fifty. Ondertussen zijn er afdelingen in tien landen of regio’s, die allemaal draaien op vrijwilligers.

België heeft alle ingrediënten om een goede participatie van vrouwen te hebben” -Joëlle Frijters

Toen Elke Kraemer vorig jaar ontdekte dat er in België nog geen afdeling bestond, en te horen kreeg dat met Joëlle Frijters een van de twee oorspronkelijke oprichters net als zij naar Antwerpen was verhuisd, nam ze het initiatief voor Inspiring Fifty Belgium. Tot 31 maart is het mogelijk vrouwen te nomineren, zowel vrouwen die in België in de technologiesector actief zijn als Belgen in het buitenland. De dertienkoppige jury – met onder meer Lieve Mostrey, Marion Debruyne, Thierry Geerts, Loubna Azghoud en Daniëlle Vanwesenbeeck – geeft scores aan de genomineerden. Die worden opgeteld en zo ontstaat een lijst van vijftig vrouwelijke rolmodellen.

Trends publiceerde onlangs een artikel over de gouden generatie van talentvolle dertigers in Belgische techbedrijven. Bij de tien bedrijven die de afgelopen tien jaar het meeste kapitaal ophaalden, waren er 26 dertigers onder de oprichters. Daarbij zat tot onze eigen verbazing geen enkele vrouw.

Hoe komt dat?

JOËLLE FRIJTERS. (bladert door het artikel) “Dit raakt meteen aan het onderwerp ‘kapitaal ophalen’. In Nederland is onderzoek gedaan over hoeveel venture capital naar een vrouwelijk geleid bedrijf is gegaan. Dat bleek 2 à 3 procent te zijn. Als degenen die de start-ups beoordelen geen diversiteit in hun commissies hebben, blijken ze toch te kiezen waar ze bekend mee zijn. Er zijn natuurlijk weinig rolmodellen van wie je kan zeggen ‘kijk, zij doet dat ook’. Wij zeggen zelf altijd ‘if she can see it, she can be it’. Als je het rolmodel niet hebt, kun je ook niet dromen van wat je kan bereiken.”

De wereld van investeerders is vooral mannelijk, is dat de voornaamste reden?

FRIJTERS. “We hebben allemaal een bias, ik ook. Als ik mijn ogen sluit en iemand zegt me ‘stel je even een technologieondernemer voor’, dan zie ik ook in eerste instantie een man. Dat beeld moet je veranderen in de hele maatschappij om het gelijk te trekken. Het is twee kanten op. Er worden weinig start-ups begonnen door vrouwen omdat er technologie in zit, en er zijn te weinig vrouwen die voor technologiestudies kiezen. Het zit door de hele keten heen.”

ELKE KRAEMER. “Die venturekapitalisten zitten een beetje aan het einde van de ‘ supply chain’. Ze zijn misschien zelf ondernemer geweest, hebben hun bedrijf verkocht en worden investeerder. Ze vinden bedrijven om te investeren via hun netwerk. Als man heb je misschien een groot netwerk onder mannen, en als vrouw onder vrouwen. Het is een vicieuze cirkel.”

In Nederland bestaat de Inspiring Fifty-lijst al zeven jaar. Welke resultaten zijn er?

FRIJTERS. “Als je congresorganisatoren met vooral mannelijke sprekers een lijst stuurt met vijftig inspirerende vrouwen, is er geen excuus meer. In het begin kregen we defensieve reacties. Sommige mensen die toen zo reageerden, zie ik nu zelf op LinkedIn oproepen doen of iemand nog vrouwen in tech kent. Het is op allerlei vlakken in het nieuws gezet. We hebben een boek gelanceerd om een rolmodel te creëren voor jonge meiden van twaalf à dertien jaar. Die leeftijd, waarop ze al heel wat keuzes maken, is een dieptepunt qua liefde voor technologie bij vrouwen. Het is een boek over een meisje van dertien dat een start-up begint, en dan wordt ze ook verliefd op de developer. Het is een rolmodel voor dertienjarigen. Is Nederland veel verder? Dat zou ik echt niet durven te zeggen, maar al die beetjes helpen. Je hebt meerdere initiatieven nodig om verandering teweeg te brengen en diversiteit in de breedste zin van het woord te verbeteren.”

In België zijn er voldoende vrouwelijke rolmodellen te vinden, want jullie hebben een indrukwekkende jury. Waarom is er toch een Inspiring-Fiftylijst nodig in ons land?

KRAEMER. “Er zijn inderdaad heel wat vrouwen in tech, maar vaak kennen we ze niet. Ik ben echt moeten gaan zoeken in databases, alle mogelijke lijstjes en digitale events. België kan, hoewel het een klein land is, wel een krachtig land zijn om verandering in te zetten. Wij zijn alle twee overigens niet Belgisch.”

FRIJTERS.( lacht) “Ik heb wel Belgische kinderen, en een Belgische man.”

KRAEMER. “Ja, dat hebben we ( lacht). De maatschappij is hier ‘familievriendelijk’. Ik wil het woord ‘vrouwvriendelijk’ het liefste bannen. Het is stigmatiserend. Ik gebruik liever ‘familievriendelijk’. Het is familievriendelijk dat hier crèches bestaan, dat je een oppas kunt laten komen als je zieke kinderen hebt. In Duitsland is het ondenkbaar dat je een vreemde voor een ziek kind laat zorgen.”

FRIJTERS. “In Nederland is de opvang minder flexibel en veel duurder. België heeft alle ingrediënten om een goede participatie van vrouwen te hebben.”

Wat je in België net als in andere landen wel hebt, is dat bij een koppel dat een kind krijgt, vaker de vrouw haar loopbaan wat terugschroeft en de man zijn carrière voortzet.

FRIJTERS.”Dat is ook logisch. Er zit sowieso nog een inkomensongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Nederland heeft heel erg een parttime-cultuur. Je kunt niet verwachten dat als je parttime werkt, je dezelfde kansen krijgt als degene die fulltime werkt. Als de man een inkomen heeft dat 30 procent hoger is, dan ga je eerder korten in de dagen die minder opleveren. Als je wat meer wil thuis zijn wanneer de kinderen klein zijn, dat kan. Er zijn ook heel wat mannen die dat graag doen – een papadag. Het is superfijn dat dat nu zo is, maar degenen die wel voltijds aan de slag blijven, moeten wel in een klimaat terechtkomen waar het prettig werken is. In je eentje tussen veertig mannen is niet gezond, ook niet voor de resultaten. Het is bewezen dat diverse teams beter presteren.”

Bepaal een kpi voor vrouwelijk leiderschap in je bedrijf ” -Elke Kraemer

KRAEMER. “Inspiring Fifty werkt in de twee richtingen. We willen vrouwelijke rolmodellen in het licht zetten, maar zij hebben een effect op zowel man als vrouw. Ik heb drie jongens. Voor hen is het ook goed vrouwelijke leiders en ondernemers te zien.”

Wat kan de overheid nog doen?

FRIJTERS. “De studiekeuze stimuleren, faciliteren dat er kansen zijn, ook voor mensen uit minder kansrijke gezinnen. Nog iets sneller ICT in de scholen brengen, niet door een tablet in de klas te leggen, maar door te leren programmeren. Programmeren is net als puzzelen, het is echt niet zo moeilijk. Kinderen die kunnen gamen, kunnen ook leren te programmeren. Je hoeft niet allemaal computerwetenschapper te worden. Het is gewoon creativiteit. Als je een jong meisje vraagt of ze wil programmeren, dan zegt ze ‘nee’. Vraag je of ze creativiteit wil, dan zegt ze ‘ja’ en als je jonge meisjes vraagt of ze bij Instagram zouden willen werken, dan willen ze allemaal. Het zou al mooi zijn als je creativiteit en technologieskills kunt koppelen.”

KRAEMER. “Naast de overheid, kunnen ook bedrijven veel doen. Alles wat je meet, kun je opvolgen. Dat brengt ons bij het thema ‘quota’ voor vrouwen. Ik vind quota niet het juiste begrip. Als je als bedrijf iets wil bereiken, dan bepaal je een interne kpi (key performance indicator of indicator om de prestaties te bepalen, ndvr) bepalen. Als je zo’n doelstelling bepaalt, zul je ook middelen vrijmaken om je doel te behalen. Bepaal dus een kpi voor vrouwelijk leiderschap in je bedrijf. Als je een positie in het bedrijf wil invullen, heb je dan naast een mannelijke ook een vrouwelijke kandidaat? Je hoeft dat niet voor elke positie te doen, maar je kunt jezelf opleggen in hoeveel procent van de gevallen je een vrouwelijke kandidaat wil hebben. Door zo’n kpi stel je jezelf ter discussie en leg je de blinde vlekken bloot.”

Is er meer aandacht voor genderdiversiteit dan vroeger?

FRIJTERS.”Zeker bij heel veel grote internationale bedrijven staat het hoog op te agenda. Ik weet niet of het ook bij de grotere kmo’s overal zo is. Ook bij start-ups, want we zien nog te weinig vrouwelijke starters van techbedrijven.”

KRAEMER. “Wat wel een thema is, is STEM (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde, nvdr) in het onderwijs. De mindset verandert richting meer STEM. De noodzaak aan technologie zit overal in. Het is belangrijk dat je op keuzemomenten, denk aan de overstap van het basisonderwijs naar het middelbaar, meisjes maar ook jongens stimuleert voor STEM te kiezen. Je zou dat kunnen pushen, zodat de instroom groter wordt. Aan het einde van het middelbaar kun je dat ook nog eens doen. Geef bijvoorbeeld start-uppakketten voor internet of things (via sensoren aan het internet verbonden gebruiksvoorwerpen, nvdr) aan scholen, waarmee leerlingen hun eigen data kunnen genereren. Je kunt kleine tags met sensoren aan meisjes en jongens geven en hun zeggen dat ze om het even wat kunnen tracken, hun skateboard, fiets of huisdier. Naast de STEM- en technologietrend, is ook diversiteit een trend. Het gaat dan om meer inclusiviteit en een beter holistisch product maken.”

FRIJTERS.”Ja, het gaat ook weleens mis omdat er te weinig vrouwen in de productteams zitten. Was het niet Apple dat een healthapp maakte die zowat alles kon tracken, maar geen periodetracker had? De helft van de wereldbevolking van vruchtbare leeftijd heeft zijn regels, maar dat zat er niet op. Het waren natuurlijk allemaal mannen die dat hadden gemaakt.”

Er bestaat een vooroordeel dat de diversiteit in technologie beter is in Noord- dan in Zuid-Europa, maar uit het jaarlijkse rapport van het investeringsfonds Atomico over de Europese techscene blijkt dat teams in Portugal en Italië heel divers zijn. Herkent u dat?

FRIJTERS.”Het schijnt zo te zijn dat er een negatieve correlatie is tussen de economie van een land en hoeveel vrouwen voor tech kiezen. Het is wel degelijk zo dat in landen waar de economische voorspoed een tikje lager zit, meer vrouwen voor tech kiezen.”

KRAEMER.”Ik heb studies van Eurostat geraadpleegd over vrouwen in CEO-posities. Landen uit het vroegere Oost-Europa zitten beduidend hoger qua percentages. In het vroegere Oost-Europa waren ingenieurs de crème de la crème, ze stonden even hoog in aanzien als de dokter of de jurist. Bij ons heb je altijd de klassieke rechten- en artsenstudies, die veel aanzien hebben. Maar we hebben zoveel juristen niet nodig, ja sorry hè.” (hilariteit)

Bedankt Benny Debruyne voor het fantastisch fijne interview!

Over leugens en congruentie

By | Body Language, lichaamstaal, Non verbal communication | No Comments

Vaak krijg ik de vraag hoe je op basis van videobeelden kan weten of iemand de waarheid vertelt.

Uiteraard is dit niet eenvoudig. In een gesprek van persoon tot persoon kan je door bepaalde gesprekstechnieken veel meer te weten komen of met technologische hulpmiddelen zoals een hittecamera kan je verschillen in temperatuur meten rond de neus die een duidelijk aanduiding bij een leugen geven (meer hierover op de website van de Universiteit van Granada) maar in een opgenomen gesprek of toespraak kan dit natuurlijk niet.

Een heel simpele techniek kan je vaak al verder helpen: kijk goed naar de momenten waarop de persoon in kwestie zeer duidelijk bevestigt of ontkent en kijk naar de beweging van z’n hoofd. Als het hoofd ook ja knikt wanneer de persoon bevestigend spreekt dan is de kans groot dat de persoon de waarheid spreekt maar zie je het hoofd nee schudden wanneer het eigenlijk ja zou moeten knikken dan kan dit een indicatie zijn van een leugen. Uiteraard moet je ook kunnen vergelijken met hoe iemand in gewone doen is op de video om meer zekerheid te krijgen.

Een heel gekend voorbeeld is de beruchte “I’m not a crook” toespraak van Richard Nixon. Wanneer hij zegt “I’ve earned every cent” schudt hij nee en wanneer hij zegt “I’m not a crook” knikt hij ja en net daarna schudt hij opnieuw nee als hij zegt “I’ve earned everything I got”. Klik hier om te bekijken. Het was dan ook geen wonder dat later uitkwam dat Nixon toch wel een en ander te verbergen had.

Ook dichter bij ons gebeurt het. Voornamelijk op onverwachte momenten. Een “mooi” voorbeeld is toenmalig minister van financiën Steven Vanackere middenin de Dexia ACW problemen. Hij wordt in de Wetstraat belaagd door journalisten en zegt: “ik ga morgen vragen beantwoorden in parlement” en kijk dan goed naar z’n hoofd wanneer hij er aan toevoegt: “en zal dan elke transparantie geven die men verlangt”. Fragment is hier en start vanaf 07:40

En vorige week kon je Ben Carson, Republikeins presidentskandidaat zien op een persconferentie waarop hij aankondigt Trump te steunen. Klik hier voor de video. Nadat een journalist hem vroeg of deze beslissing ook door God ingegeven was, zegt hij vanaf 52:21 “I prayed about it a lot” en geheel in lijn met wat je kan verwachten als iemand de waarheid spreekt, bevestigt zijn lichaamstaal dat ook. Z’n hoofd knikt ja. Maar onmiddellijk daarna zegt hij ook: “and I got a lot of indications”. Z’n hoofd schudt op dat moment lichtjes maar duidelijk nee. In ‘t Engels zegt men: “don’t jump to conclusions”, trek geen voorbarige of overhaaste conclusies en dat gaat hier zeker ook op! Je kan niet afgaan op signaal maar als je dit vergelijkt met z’n hoofdbewegingen in de rest van de video dan kan dit een duidelijke aanwijzing zijn.

Als je zelf video’s vindt met voorbeelden of vragen over lichaamstaal, stuur dan zeker de link door. In een volgende blog komen we er zeker op terug.

 

 

 

Lichaamstaal Femke van den Driessche

By | lichaamstaal | 2 Comments

Femke van den Driessche, wie kende haar naam vorige week al? Een typisch Belgische naam. Vrouwtje maar dan in ‘t vervlaamst Frans. En nu, na betrapt te zijn geweest met een cyclocross fiets mét motortje in haar materiaalpost, is ze plots wereldberoemd . Iets waar haar papa al heel haar leven op hoopt maar vandaag niet blij mee is. Mechanische doping, de reacties uit het peloton liegen er niet om. Een spuit in je lijf waarvan je op termijn mogelijk dood van je fiets valt à la bonheur maar een moteureke, nee dat is voldoende om iemand levenslang te schorsen. Raar voor een buitenstaander.

En toen kwamen die hartverscheurende beelden van Femke, tranen met tuiten huilde ze voor de camera het arme kind en ze deed het zo goed dat je hier en daar al hoorde dat ze het echt wel meende. De kracht van beelden.

Ik ben dus ook eens gaan kijken naar die beelden ook al kan en mag je nooit iemand beoordelen op basis van enkel videobeelden! Zogenaamde experts lichaamstaal die beweren dat ze het altijd zien of iemand liegt op basis van een of andere beweging of gezichtsuitdrukking die, pardon my French, lullen en zijn er vooral op uit dat je een dure cursus bij hen koopt waarin je het ook kan leren. Onzin, er bestaan gesprekstechnieken waardoor je door de lichaamstaal te observeren meer kans hebt om de waarheid te achterhalen en er zijn wetenschappelijke onderzoeken zoals bv aan de Universiteit van Granada die aantonen dat je leugenaars kan ontmaskeren aan de hand van hittecamera’s op het aangezicht die temperatuurverschillen meten maar dat is hier niet van toepassing.

De volgende 7 zaken vielen me op in het interview met papa Peter en dochter Femke van den Driessche:

1. Wat ik tegen m’n studenten lichaamstaal altijd zeg, is: “hoe zou je zelf reageren in zo’n situatie?” Indien ze de waarheid spreekt en nooit met een motortje heeft gereden wat zou dan haar lichaamstaal zijn bij deze ongelooflijk grote onrechtvaardigheid? Boos, toch? En zien we haar boos? Nee, ze weent en is vooral verdrietig. Het zou in deze omstandigheden uiteraard goed kunnen en zelfs logisch zijn dat ze ook verdriet heeft maar dat kan net zo goed zijn omdat ze betrapt is “with her hand in the cookiejar”… op heterdaad.

2. Kijk naar de lichaamstaal van de papa er naast en de afstand tussen papa en dochter. Hij durft amper op te kijken, zit voortdurend met z’n armen gekruist of met z’n hand voor z’n mond of tegen z’n hoofd en staart bijna continue naar de tafel. Is dit de reactie van iemand die kwaad is om het grote onrecht dat zijn dochter wordt aangedaan? Totaal niet! Als zijn dochter onterecht beschuldigd wordt en hij is er zeker van dat zij het niet gedaan heeft, waarom toont hij dan angst en schaamte op bijna elk moment van het interview maar geen woede? De afstand tussen papa en dochter en de afkeer van Femke naar papa Peter toe zou er op kunnen wijzen dat zij hem heel deze situatie verwijt.

3. Over de beruchte Koppenbergcross zegt ze dat ze daar zo goed heeft gereden omdat ze er naar toe gepiekt heeft. Dat zou kunnen… maar wat zei ze net na die cross in een ander interview dat je op YouTube kan terugvinden: https://www.youtube.com/watch?v=vql02mfNVkU “ik had niet verwacht dat ik hier ging presteren”, “ik had zonder een prestatie opgelegd naar hier gekomen” (sic) en ook nog “het is biezonder dat ik een tweede plaats rij”. Waarom zei ze toen net na die cross niet dat ze er naar toe gepiekt had?

4. In dit stuk op Sporza http://sporza.be/cm/sporza/videozone/sporten/2.25755/1.2560369 op 3:33 zegt ze twijfelend, stotterend, wegkijkend en aan haar ring wriemelend dat ze “het zeker nooit niet gedaan heeft”… Reageert iemand die recht in z’n schoenen staat op zo’n manier? Of zou die eerder op tafel slaan en kwaad recht in de camera kijken? Als je zeker nooit gesjoemeld hebt, twijfel je dan wanneer je het zegt?

5. De papa weet veel over motortjes in fietsen en begint er over te praten maar twijfelt dan en probeert dan  – op een vrij doorzichtige manier – te doen alsof hij er nog nooit van gehoord heeft wat heel ongeloofwaardig overkomt en het emotioneel betoog van z’n dochter ondermijnt. Een fietsen leek als ik vind na een paar minuten zoeken al een winkel waar je zo’n Wilier Triestina fiets met Vivax Assist motor voor om en bij de 5000€ kan kopen. De monteur van die zaak is trouwens 100% zeker dat de fiets van Van den Driessche tijdens de Koppenbergcross een motortje had. Het bedrog is hem meteen duidelijk op basis van een foto van haar fiets, zegt hij hier

6. Wanneer de interviewer vraagt:“is jouw carrière nu voorbij?” zegt ze oprecht: “ik denk het wel”… Is dat het antwoord dat iemand geeft die volledig onterecht beschuldigd wordt? Waarom zou haar carrière voorbij moeten zijn als ze inderdaad nooit met een motortje in haar fiets heeft gereden?

7. En dan zijn er ook nog beelden opgedoken van de “vriend” die zich verstopt voor de camera’s en alleen maar het zinnetje wil zeggen: “het is mijn fiets”… Komaan, als jij de oorzaak er van bent dat een echt beloftevolle vriendin levenslang gestraft gaat worden omdat jij een motortje in jouw fiets hebt gestoken (waar uiteindelijk niemand iets van kan zeggen want je bent een wielertoerist) dan sta je voor die camera en vertel je toch hoe de vork in de steel zit. Waarom doet die dat niet? Haal het aankoopbewijs er ineens bij en toon aan de camera hoeveel je Femke voor de fiets betaalt hebt. Zeg waar je dat motortje in die tweedehands fiets van Femke hebt laten inbouwen. Vertel er meteen bij waarom je dan een moeilijk en duur “onzichtbaar” systeem met batterij in het frame hebt gekocht en niet een veel goedkoper met batterij in de drinkbus. Vertel de waarheid over die ochtend, hoe jouw fiets in die materiaalpost is terecht gekomen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn als het waar is.

Mijn conclusie op basis van deze beelden is dan ook dat ze deze koers inderdaad niet met een fiets met motortje heeft gereden. Dat ze nooit met een motortje heeft gereden in de cross, krijgt ze mij op basis van deze zelfde beelden echter niet verkocht. Gaat de UCI zoals ik vermoed in een rechtstaat oordelen of ze deze WK koers heeft gefraudeerd dan komt ze er waarschijnlijk nog wel goed vanaf. Of ze dan nadien zonder motortje nog topprestaties zal neerzetten, moet de toekomst uitwijzen voor Femke.